Kost og kosttilskud til fodboldbanen

Fodboldbane træning

Fodbold er en hård sport, der stiller store krav til spillernes styrke, udholdenhed og teknik.

Det betyder at det som spiller gælder om at optimere sin træning, hvilket der vist ikke er ret mange spillere som er i tvivl om.

Der er også flere og flere spillere der bliver opmærksomme på hvor meget deres kost betyder for deres performance, selvom der bestemt også er mange spillere der stadig lever af colaer og nachos 😱

For mange spillere betyder en optimeret kost at de forsøger at overholde de officielle kostråd og tilbeder madpyramiden, men det behøver ikke nødvendigvis være den bedste løsning.

Der er nemlig mange spillere rundt omkring i verden som oplever rigtigt spændende resultater ved at tage deres kost i en helt anden retning end de officielle kostråd.

Det gælder fx. spilleren Fabian Delph, der er gået over til at spise vegansk og selv mener at det er grunden til hans fremgang i den seneste tid.

En anden vegansk spiller er engelske Jermain Defoe, der også lever vegansk og mener det er grunden til at undgår mange skader. På samme måde mener vegetariske Sergio Agüero at hans vegetariske kost hjælper ham med at undgå skader.

Men dermed ikke sagt at en vegansk eller vegetarisk kost er den bedste løsning hvis man vil optimere sin kost.

I min optik gælder det først og fremmest om at gå efter en kost som man er glad for og som man kan overholde uden det kræver en masse viljestyrke (hvilket vil fejle på et eller andet tidspunkt).

Der findes derfor også spillere der er gået i andre kostmæssige retninger. Fx. spilleren Cedric Benson, der spiser glutenfrit og i den grad mener at det har påvirket både hans liv og hans performance i en positiv retning.

På samme måde findes der spillere der har oplevet en fremgang ved fx. at gå efter en LCHF kost eller ved at leve af en paleo kost.

Kosttilskud

Mange spillere forsøger at redde (eller optimere) deres performance ved blot at indtage forskellige kosttilskud.

I min optik er det dog ikke den rigtige løsning, da kosttilskud er en bonus der kommer efter en optimeret kost. Dvs. at de bedste resultater opnåes ved først at optimere kosten og derefter kigge nærmere på om man kan optimere sin kost yderligere ved fx. at indtage proteinpulver og kreatin.

Fodboldbanen

Men nok om kost og kosttilskud, da den store kamp jo ikke kun skal foregå ved køkkenbordet. Der skal også foregå en kamp på banen, så derfor har vi fået lavet et lækkert diagram over hvordan en fodboldbane ser ud og hvilke mål den har.

Vis i stort format
Brug grafikken
Du er velkommen til at bruge diagrammet på din egen hjemmeside, i online forums, etc. Du skal bare huske kildeangivelse hvis du bruger diagrammet (Find Hold).

Overraskende nok kan længden variere fra 90 til 120 m, men ved internationale kampe skal den være 100 til 110 m. Bredden kan være 45 til 90 m, men ved internationale kampe skal den være 64 til 75 m (så i teorien kan en fodboldbane være 90×90 m og derved helt kvadratisk 😲).

Banen i Parken er 105×68 m, mens FC Barcelona’s bane i Camp Nou stadionet er 106×70 m.

Målet er altid 7,32 m bredt og 2,44 m højt (indvendige mål). Grunden til de lidt mærkelige mål er at FIFA selv angiver målene i yards og fod, hvorved et mål skal være 8 yards bredt og 8 fod højt.

Midtercirklen skal have en radius på 9,15 m, hvilket svarer til en radius på 10 yards. Hjørnemarkeringerne skal have en radius på 1 m.

Staffesparksfeltet skal være 9,15 m væk fra baglinien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *